چند
وقت پیش دنبال مشاور در حوزه تخصصی می گشتیم که از آن در یکی از پروژه های سازمان
کمک بگیریم. خب ابتدا از شبکه داخلیمان استفاده کردیم و چند مشاور را دعوت کردیم و
به نتایجی هم رسیدیم. اما باز هم جستجوها رضایت بخش کامل نبود.
مدتی
بعد جلسه ای در مورد مساله دیگری در شرکت داشتیم که در حین جلسه متوجه شدم یکی از
پرسنل شرکت که اخیرا هم وارد شرکت شده است درآن مساله قبلی یک متخصص حرفه ای است و
حتی در این حوزه نرم افزاری هم توسعه داده است. این مساله باعث شد در مورد اینکه
چرا روشی برای کانالیزه کردن این مسائل در شرکت وجود ندارد فکری کنیم. این مساله
حل نشده در ذهنم ماند. تا اینکه چند روز پیش در حین وبگردی هایم به چیز
جالبی برخوردم.
شرکت
مشاوره مدیریت اکسنچر اخیرا ابزاری را
توسعه داده است به نام "Accenture people" که این ابزار در حکم
یک چیزی شبیه فیسبوک داخل شرکتی است. با این ابزار و تکمیل پروفایل شخصی توسط
پرسنل تمامی همکاران شرکت به هم متصل می شوند. (به دلیل سیستم بسته
اکسنچر مطالب محدودی در مورد این سیستم منتشر شده است.)
شبکه
های اجتماعی روز به روز در حال فراگیرتر شدن هستند و کارکردهای متفاوتی پیدا کرده
اند. اما این کارکرد در نوع خودش برایم خیلی جالب بود. در واقع استفاده از این
ابزار برای ایجاد ارتباط بین کارکنان یک شرکت مشاوره مدیریت است که ارتباط میان
آنها حکم خون در رگ ها را دارد. جالب است بدانید این شرکت قبلا هم سیستم های دیگری
داشته است اما در هیچ یک امکان مشارکت (collaboration) نبوده است. در ادامه، این مطلب
را در مورد این ابزار اکسنچر بخوانید.
من
حدسم این است در آینده تمامی شرکت های بزرگ برای استفاده بهینه از مهارت ها و دانش
خود به چنین ابزاری نیاز پیدا خواهند کرد.
پ
ن: مطلبی در مورد اکسنچر پیپل را بخوانید:
اکسنچر
پيپل
براي
تحقق اين هدف واحد IT اکسنچر سيستم "Accenture people" را ايجاد کرده است.
محيطي آن لاين که امکان به اشتراک گذاشتن مهارت ها، علايق، تجربيات تمامي کارکنان
اين شرکت در سراسر شبکه جهاني اين شرکت را فراهم کرده است.
قبل
از ايجاد "Accenture people"،
روش هاي ارتباطي مثل "Accenture People Directory" و " Knowledge Exchange Expert Profile"
بستر ارتباطي براي به اشتراک قرار دادن اطلاعات و مهارت ها و تجربيات بوده
است. اما از آنجايي که در اين روش ها امکان تعامل نبوده است، کارکنان
استفاده از اين روش ها را براي به اشتراک گذاشتن مهارت و دانش وقت گير و ناکارآمد
مي دانستند.
از
آنجايي که اکسنچر اهميت استفاده از اين بستر اطلاعاتي را براي يکپارچه کردن
اطلاعات مورد نياز کارکنان دانسته و همچنين تجارب کار با کارفرماهاي متعدد ضرورت
اين سيستم را نشان مي داد تصميم بر آن شد که چنين سيستمي طراحي شود. علاوه بر اين
نتايج نشان مي داد که کارکنان در مقاطع مختلف به اطلاعات مختلفي براي تصميم گيري
نياز دارند.
بر
مبناي پيشنهادات مختلفي که انجام شد، واحد IT اکسنچر اقدام به توسعه
سيستم Accenture People کرد
که اين سيستم فراتر از يک راهنماي الکترونيکي از افراد مشغول در اين شرکت است. اين
سيستم يک سايت شبکه محور و مشارکتي است که در آن پرسنل شرکت اطلاعات مختلف کاري
خود از قبيل واحد کاري، سطح سازماني، تلفن، محل کار و .. را وارد مي کنند.
پروفايل
هر فردي به صورت استاندارد طراحي شده است و کارکنان تشويق به تکميل پروفايل خود مي
شوند. رزومه کارکنان به صورت خودکار در اين سايت به روز مي شود و محيط اين سيستم
بسيار خوب و خوشايند است و تا حدودي شبيه پايگاه هاي شبکه هاي اجتماعي است.
اين
سيستم اجازه مي دهد افراد در درياي منابع اکسنچر ورود پيدا کرده و مسائل و مشکلات
کاري خود را مطرح نمايند. اين سايت مي تواند مجرايي براي رشد و عميق شدن نيز
درموضوعات خاصي باشد.
زماني
که يک عضو در اين سايت وبلاگ خود را بروز کرده و عکس و جزيياتي در مورد مهارت هاي
کاري و حرفه اي خود، آموزش ها و زمينه هاي تخصصي و راه هاي مختلف ارتباطي، سرگرمي
ها و ساير اطلاعات شخصي اختياري خود را در سايت قرار مي دهد، ارتباطات حرفه اي و
دانشگاهي متعددي مي تواند در اين بستر شکل مي گيرد. ايجاد امکان وبلاگ نويسي نيز
فرصت هاي به روزرساني مهارت ها را تقويت مي کند.