پرسش هاي كليدي
قبلا در جایی نوشته بودم که یکی از تفاوت های مشاورین خارجی با مشاورین داخلی این است که مشاور خارجی در مقطع کوتاهی در محل کارفرما (Client site) حضور یافته و تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را جمع کرده و به جای آن در زمان قابل توجهی به تحلیل پرداخته و توصیه ها و خروجی های خود را به کارفرما تحویل می دهد. به جای آن مشاورین داخلی از کل زمان پروژه مقطع زیادی را در مکان کارفرما حضور می یابد و به جمع آوری اطلاعات پرداخته و در فاز شناخت غرق شده و نهايتا به دليل آشفتگي و سردرگمي در مقطع کوتاهی خروجی هايي نه چندان قابل قبول را تحویل می دهد. به نظر من یکی از مهمترین دلایل آن می تواند مساله نحوه جمع آوری اطلاعات باشد. از آنجا که مشاور خارجی پروژه های مشابه را بارها انجام داده با نقاط کلیدی (Key Points) پروژه آشنا است و دقیقا می داند دنبال چه چیزهایی در کجا بگردد. برای هر مقوله سوالاتی کاملا مشخص دارد و برای آنها تمپلیت های مدون و دقیقی دارند که بر اساس آنها به جمع آوری اطلاعات می پردازند. شنیده بودم رولند برگری ها در پروژه ای که در مپنا داشتند (من كار اين تيم را در يك شركت بزرگ ايراني ديگر ديده ام اما داغ رويت خروجي هاي اين پروژه هنوز بر دل ما مانده است!!) نیاز به مصاحبه هایی با مشاغل مختلف داشتند. براي اين منظور اين تيم برای مصاحبه با هر گروه شغلي فرم های خاصی داشتند.
حالا غرض از طرح این مباحث. به نظر من اگر در هر حوزه ای هر مشاوری که وارد می شود بداند دنبال چه سوالاتی بگردد کاملا می تواند فاز شناخت را موفقیت آمیز طی کند. من به عنوان مثال در حوزه آموزش که مدتی کار کرده ام تا حدودي با نقاط کلیدی اين حوزه آشنا شده ام که شاید با پاسخ به این چند سوال بتوان وضعیت فرایند آموزش يك شركت را ارزیابی کردو نقاط قوت و ضعف آن را تعيين نمود. در ادامه به این سوالات اشاره مي كنم. ممنون مي شوم با كامنت هاي دوستان كامل شود:
آيا فرآيند آموزش بر اساس نيازسنجي آموزشي صورت مي گيرد؟
آيا فرآيند نيازسنجي از ارزيابي عملكرد در سازمان ورودي دريافت مي كند و به آن متصل است؟
آيا براي تعيين دوره هاي مورد نياز هر فرد به مهارت ها و شرح وظايف فرد مندرج در شناسنامه شغل فرد مراجعه شده است؟ (اصلا آيا شناسنامه شغل براي مشاغل مختلف وجود دارد؟)
آيا بين دوره هاي طراحي شده و استراتژي ها و چشم انداز همسويي وجود دارد؟
آيا ارزيابي از دوره هاي برگزار شده صورت مي گيرد؟
آيا خروجي ارزيابي آموزش بر نيازسنجي و اجراي آموزش اثر مي گذارد؟
....
پ.ن: قطعا منظور من از مشاور خارجي مشاورين حرفه اي چون اكسنچر، ديلويت، رولندبرگر، مك كنزي، بين و امثال آنها است و لزوما هر مشاور خارجي منظور من نبوده است. در داخل ايران هم شركت هايي وجود دارد كه كلاس كار آنها چيزي از مشاورين ياد شده ندارد.