يكي از مسائلي كه هر شركتي حتما زماني با آن روبرو خواهد شد بحران است كه مي تواند منشا متفاوتي داشته باشد. بي ثباتي محيط سياسي (شرايط شركت هاي منطقه مثل ليبي)، حوادث غيرمترقبه (سيل، زلزله، سونامي)، ركود اقتصادي همه مي تواند عامل ايجاد يك بحران باشد. بحران با هر منشايي اثر خود را بر روي تقاضا خواهد گذاشت و در چند دوره تقاضا را با كاهش رشد مواجه خواهد كرد. از اين رو اينكه شركت در بحران چه اقداماتي بايد انجام دهد از اهميت بالايي برخوردار است.

نكته مهم در شرايط بحران آن است كه شركت ها با دو هدف در شرايط بحران مواجهند كه ميزان نزديكي به هر يك از اين اهداف به ‌آسيب پذيري شركت از بحران بستگي دارد. اولا مي بايست بحران را به سلامت بگذرانند و نبايستي نابود شوند (كاهش ريسك نابودي شرکت)، از طرف ديگر بايستي خيز لازم را براي استفاده از فرصت هاي پس از بحران بردارند (تضمين سود پايدار در بلندمدت از طريق حفظ سهم بازار) تا بعد از اتمام شرايط بحراني بتوانند به خوبي در مسير رشد گام بردارند.

حال اينكه هر شركتي چقدر به سمت كدام هدف پيش برود بستگي به ميزان آسيب پذيري شركت از بحران دارد كه اين نيز خود تابع متغيرهاي مختلفي است كه عمدتا مي توان با متغيرهاي مالي بيانشان كرد. مثلا وضعيت نقدينگي شركت، وضعيت دارايي هاي شركت، سودآوري شركت در سال هاي اخير و ساير موارد.

به نظر شما در شرايط بحران چه فرصت هايي براي شركت ها وجود دارد؟